Første student på HF-IN i Hillerød
Snart kan Aura Michelle Skavn Havmand kalde sig student som så mange af sine jævnaldrende. Lidt af en bedrift når man tænker på, at 22-årige Aura har diagnoserne ADD, atypisk autisme og OCD.
Torsdag (4/6 2020) afsluttede hun som den første kursist nogensinde undervisningen på HF & VUC Nordsjællands inklusions-klasse.
”Jeg har haft svært ved at passe ind,” siger Aura. ”Jeg er meget anderledes i forhold til andre fra de klasser jeg tidligere har gået i. Det har også været svært for lærere at forstå mine udfordringer. Sikkert fordi mine diagnoser er usynlige. Derfor har det været svært for andre at se og forholde sig til”.
Bedste skoleoplevelse
På HF-IN i Hillerød fandt Aura en uddannelse, der kunne rumme hende. ”HF-IN har været min bedste skoleoplevelse,” siger hun. ”Der har været et fantastisk sammenhold. Alle tager hinanden som de er og accepterer det. Der bliver ikke stillet spørgsmål til, hvem man er og hvad man gør”.
I det hele taget har Aura ikke andet en ros til HF-IN og den særligt sammensatte uddannelse: ”Det har været en kæmpe succes. Det har jeg altid synes. Der har været et fedt sammenhold i klassen og lærerne har været totalt fede. Selvom Corona har været en lidt ærgerlig afslutning, så synes jeg selv det blev håndteret rigtig godt. Det viser bare, at man kan trodse sin diagnose og tage en HF og læse videre. Man skal ikke lade sig begrænse”.
Bedste skoleoplevelse
På HF-IN i Hillerød fandt Aura en uddannelse, der kunne rumme hende. ”HF-IN har været min bedste skoleoplevelse,” siger hun. ”Der har været et fantastisk sammenhold. Alle tager hinanden som de er og accepterer det. Der bliver ikke stillet spørgsmål til, hvem man er og hvad man gør”.
I det hele taget har Aura ikke andet en ros til HF-IN og den særligt sammensatte uddannelse: ”Det har været en kæmpe succes. Det har jeg altid synes. Der har været et fedt sammenhold i klassen og lærerne har været totalt fede. Selvom Corona har været en lidt ærgerlig afslutning, så synes jeg selv det blev håndteret rigtig godt. Det viser bare, at man kan trodse sin diagnose og tage en HF og læse videre. Man skal ikke lade sig begrænse”.
Sociale udfordringer
Særligt sociale sammenhænge har tidligere været vanskelige for Aura. ”En af mine største udfordringer i skolen har været gruppearbejde. Men her har vi arbejdet meget med at samarbejde med andre. Nu er det ikke længere en udfordring for mig efter jeg har gået i HF-IN”.
Alle har arbejdet hårdt
Glæde stråler også ud af projektleder for HF-IN, Benedicte Guts. Hun er tydeligt stolt af sine kursister. ”De har mødt virkeligheden her på 3. år,” siger hun. ”De to første år tager vi meget hensyn til deres udfordringer og støtten er høj, men på det sidste år har de været ude på de ordinære valgfagshold, og alt har været nyt og udfordrende. De er blevet nogle modne unge mennesker med et kæmpe potentiale for at uddanne sig videre”.
Benedicte Guts er også imponeret over de unge studerendes vedholdenhed. Hun siger: ”Der var 17 i klassen fra start. Én er faldet fra, og de sidste fire forlænger deres uddannelse endnu et år. De slutter til næste sommer, hvor vi selvfølgelig også skal fejre deres store bedrift.”
Alle har arbejdet hårdt
Glæde stråler også ud af projektleder for HF-IN, Benedicte Guts. Hun er tydeligt stolt af sine kursister. ”De har mødt virkeligheden her på 3. år,” siger hun. ”De to første år tager vi meget hensyn til deres udfordringer og støtten er høj, men på det sidste år har de været ude på de ordinære valgfagshold, og alt har været nyt og udfordrende. De er blevet nogle modne unge mennesker med et kæmpe potentiale for at uddanne sig videre”.
Benedicte Guts er også imponeret over de unge studerendes vedholdenhed. Hun siger: ”Der var 17 i klassen fra start. Én er faldet fra, og de sidste fire forlænger deres uddannelse endnu et år. De slutter til næste sommer, hvor vi selvfølgelig også skal fejre deres store bedrift.”
Den sociale udvikling lige så vigtig som eksamensbeviset
For unge med autisme eller lignende diagnoser er det ofte vanskeligt at finde sig til rette i sociale sammenhænge. En udfordring som Benedicte Guts så meget tydeligt, da uddannelsen startede op i 2017: ”Til optagelsessamtalerne sagde de alle sammen: Det er det sociale jeg har sværest ved. Mange havde dårlige oplevelser fra tidligere. Derfor har vi arbejdet næsten lige så meget med social forståelse som med det faglige indhold. Nu har de fået tætte venner og lært at give hjælp og få hjælp fra jævnaldrende. At blive student er en kæmpe succes i sig selv, men det sociale er næsten endnu større,” siger Benedicte Guts imens familien flokkes om Aura med blomster og champagne.
Tid til at arbejde
For Aura byder den nærmeste fremtid på en pause fra skolebænken. ”Nu skal jeg have et arbejde. Måske i et supermarked. Og så skal jeg finde ud af, hvad jeg skal læse. Måske Games på IT-Universitetet eller psykologi. Eller måske noget helt andet. Det vil vise sig,” siger hun med et stort smil under den nye studenterhue.
Tid til at arbejde
For Aura byder den nærmeste fremtid på en pause fra skolebænken. ”Nu skal jeg have et arbejde. Måske i et supermarked. Og så skal jeg finde ud af, hvad jeg skal læse. Måske Games på IT-Universitetet eller psykologi. Eller måske noget helt andet. Det vil vise sig,” siger hun med et stort smil under den nye studenterhue.
HF-IN er en særligt tilrettelagt HF på HF & VUC Nordsjælland.
HF-IN er for unge mellem 16 og 30 år der er diagnosticeret med angst, depression eller indenfor autismespektret -eller af andre grunde er psykisk sårbare.
HF-IN tager tre år at gennemføre.
HF-IN blev oprettet i 2017. Første årgang bliver studenter nu.