Benjamin (18 år)
“Jeg har lyst til at komme i skole hver dag, og i løbet af ferien har jeg faktisk savnet at være her”.
5 hurtige til Benjamin
Hvad er det vigtigste, du har lært fagligt på HF-IN?
At fungere i gruppearbejde. Jeg kan godt lide gruppearbejde, men jeg har haft lidt svært ved det. Her har vi bare haft en anden form for hjælp fra lærere og mentor, til hvordan man får gruppearbejde til at fungere. Det er nok det, jeg har lært mest af.
Hvad er det vigtigste, du har lært om dig selv?
Jeg har lært, at bare fordi jeg har nogle problemer og nogle diagnoser, så behøver jeg ikke at lade det definere, hvem jeg er. Hvis man lærer at prioritere én selv over ens diagnoser, så kan man godt få det til at fungere alligevel. Det er en dejlig følelse ikke at leve efter sine diagnoser. At kunne tænke frit.
Hvad er det bedste ved HF-IN?
Helt klart det sociale. Der bliver taget hensyn til alle, og alle kan have en dårlig dag en gang imellem. Der er plads til alle. Det er nok det jeg bedst kan lide.
Er der noget, der er svært?
Nogle gange kan det godt være lidt svært at kommunkere online, når man ikke kan se hinandens reaktioner.
Hvad vil du sige til andre, der overvejer at starte på HF-IN?
Gør det! Det er et fantastisk sted. Hvis man føler, at det er det rigtige sted for én, så skal man springe ud i det. Da jeg gik herfra efter optagelsessamtalen, kunne jeg mærke med det samme, at det var det rigtige.
Har prøvet anden ungdomsuddannelse
Benjamin er 18 år og kommer fra Ølstykke. Inden han kom til HF-IN i Hillerød har han gået på HTX.
”Jeg har jeg været i gang med en HTX inde i Valby, hvor jeg gik på programmeringslinjen. Jeg har altid interesseret mig meget for computere og elektronik, så jeg tænkte, at det var en god mulighed. Men jeg fandt ud af, at det var lidt for hårdt for mig, i forhold til hvad jeg kunne håndtere på det tidspunkt. Størstedelen af min klasse var folk, som jeg ikke kunne sammen med. Jeg havde det ikke godt sammen med min klasse, så det var tit at jeg ikke rigtig havde lyst til at tage i skole”.
På HF-IN fandt Benjamin sig til gengæld hurtigt til rette.
”Jeg synes hurtigt at vi lærte hinanden at kende og fandt nogen at snakke med. Så var det egentlig bare mega-fedt at være her. Jeg har lyst til at komme i skole hver dag, og i løbet af ferien har jeg faktisk savnet at være her”.
Struktureret undervisning er fedt
Benjamin er glad for den måde undervisningen er tilrettelagt.
”Det bedre end jeg havde forestillet mig, fordi der er så meget struktur over det,” siger han. ”For eksempel fik vi fra starten et skema over alle de afleveringer vi ville få i løbet af det første halve år. Så vidste jeg: OK, det er sådan det kommer til at se ud. Det er virkelig fantastisk. Så har man lang tid, hvor man ved, OK, der kommer en aflevering i næste uge. Så skal jeg lige sætte tid af at kigge på det. Så man er forberedt”.
Struktureret undervisning er fedt
Benjamin er glad for den måde undervisningen er tilrettelagt.
”Det bedre end jeg havde forestillet mig, fordi der er så meget struktur over det,” siger han. ”For eksempel fik vi fra starten et skema over alle de afleveringer vi ville få i løbet af det første halve år. Så vidste jeg: OK, det er sådan det kommer til at se ud. Det er virkelig fantastisk. Så har man lang tid, hvor man ved, OK, der kommer en aflevering i næste uge. Så skal jeg lige sætte tid af at kigge på det. Så man er forberedt”.
Hænger ud med vennerne
Når Benjamin ikke er i skole, bruger han tiden med sine venner. Enten fysisk eller online.
”Nogle gange tager vi op i Hillerød og får noget at spise eller hvad vi nu har lyst til. Der er også dage, hvor vi ikke lige har haft overskud til at gøre noget fysisk, men vi gerne ville lave noget sammen. Så har vi bare taget hjem og så har vi siddet og snakket og spillet. Jeg er meget social. Jeg ikke en af dem, der snakker meget, men jeg er meget god til at være social med andre. Jeg lader bare andre om at snakke. Og så er jeg bare med”.
Fremtid med muligheder
For Benjamin er det ikke så afgørende at være afklaret om hvad der skal ske når studenterhuen er på plads. ”Jeg har haft en masse overvejelser, men jeg har ikke en plan jeg er fastlåst på. Jeg har overvejet DTU, IT-Universitetet og sådan noget. Men det er ikke noget jeg er fastlåst på”.
HF-IN giver god tid til at overveje, hvad der betyder mest. ”Her har man de første to år til at få færdiggjort de basic fag, og først på tredje år skal man vælge studieretning. Man har lidt mere tid og frihed til at tænke over hvad det egentlig er man vil fokusere på”, siger Benjamin.